Happy Feet Traningsblogg Happy Feet Traningsblogg se-sv http://www.happyfeet.nu/ <![CDATA[äntligen, Äntligen, ÄNTLIGEN! ]]> Efter ett segt år med diskar i ländryggen som inte vill göra sitt jobb, en fot som inte heller ville vara med och därför fick opereras och många många sjukgymnast-besök ska vi nu ge oss iväg ut på äventyr. Som jag har längtat! Och vilket äventyr det ska bli! Jag har försökt att ge min kropp de bästa förutsättningar för att klara detta och det kommer jag fortsätta med under äventyrets gång. Håll alla tummar ni har för att kroppen slutar bråka med mig nu så lovar jag att jag ska ha ett pannben tjockt som 17 för att stå emot alla mentala jobbigheter! Staffan och jag, två cyklar, en del packning och ca 650 mil väg som ska övervinnas. Here we go! Over and out - We are off to Canada Följ oss på ontour.happyfeet.nu ]]> 2011-07-11 <![CDATA[Ryggbroms ]]> Midsommar och 60-årsfirande fyllde helgen på ett trevligt sätt. Eftersom min rygg fortfarande ligger och bromsar träningen gjorde det inte så mycket att det inte fanns så mycket tid för träning. Staffan har kommit tillbaka till sin löpträning inför HÅEC i alla fall. Det var alltså meningen att laget skulle delta i HÅEC med Johan på paddling, Staffan på löpsträckan och jag på cyklingen. Nu kommer jag inte kunna köra cykelsträckan som det var tänkt och kanske blir effekten av detta roligare (för resten av laget) än man först hade trott... Mer info om detta kommer ;) ]]> 2010-06-28 <![CDATA[Och så bytte laget plats...igen.. ]]> Ja nu är Staffan fri från förkylning och har kört ett första kom-i-gång-pass med en okej känsla tror jag. I alla fall okej för att vara just ett kom-i-gång-pass. Hoppas att krafterna han hade innan förkylningen snabbt kommer tillbaka. I alla fall till nästa helg då en skuta ska bestigas. Om den finns kvar och inte har runnit bort helt för de verkar ha en hel del vatten där uppe i Åre. Jaha så nu när Staffan är igång igen är det min tur att ta det lite lugnt istället..suck. Min rygg behöver en lugn och snäll omstart och lite extra omtanke mest hela tiden tror jag. Lugnt och fint alltså så ska det nog bli bra även denna gång. Nu är det helt enkelt dags för min del att lära mig hur jag ska träna! Midsommar i antågande :) ]]> 2010-06-24 <![CDATA[Åh vad skönt med helg...eller? ]]> Nä skönt är nog inte det ord som bäst beskriver min helg....och nu på måndagen efter känner jag mig helt knäckt! Men i det här fallet var det bra att bli knäckt ;). Jag ska förklara. Helgen började med ett kort löp-pass på fredag kväll. Eftersom jag inte blev så slut av det kände jag mig ganska pigg när jag studsade jag upp på lördag morgon (halv 9 räknas väl som morgon?) och efter frukost och lite fix var jag på väg ut på cykelrunda. Siktet var inställt på Sandsjöbacka-leden i Sisjön så det blev först lite asfalt dit, därefter ömsom cykling ömsom gående med cykel tills jag 1:40 senare kom ut på asfalt igen. Jag kände mig lite stel i ryggen men inte mer än så och kunde hålla bra tempo hela vägen hem. Väl hemma var jag gott nöjd efter ett cykel-pass på över 3h, men jag kände att det var lite krampigt i ryggen. Jag tänkte att lite massage är nog vad som behövs för att få detta att släppa så Staffan ställde så klart upp. Skulle bli ett flertal massage-tillfällen under helgen visade det sig, men tyvärr hade de bara kortvarig effekt...ryggen hade bestämt sig för krampaktigt läge. Jag kände mig väldigt förvånad för det var länge sedan jag hade problem med ryggen och jag hade inte anat att det var på gång nu heller... Min man är den bästa på att pigga upp så när han märker att jag slokar med huvudet så går han stenhårt in för att få mig på humör igen, även om jag mest är sur och grymtar tillbaka. Det är som att han ska övervinna mitt dåliga humör oavsett liksom! Igår kväll letade vi i alla fall upp en kiropraktor här i närheten som det stod hade akut-tider varje dag så imorse slängde jag mig på telefonen och fick en tid redan klockan 11. För er som inte har varit hos kiropraktor (jag har varit en gång tidigare) kan jag säga att det gör inte ont men det är liite svårt att slappna av när man vet att någon ska lägga hela sin kraft på att knäcka till en. Men nu är jag alltså "knäckt" och det kändes direkt bättre även om jag känner mig lite mörbultad. Han tyckte inte att det var så allvarligt och såg inget hinder i lite träning imorgon igen, så :) :) ]]> 2010-06-21 <![CDATA[Vackert väder ]]> Precis som jag trodde så var 60min löpning i tisdags jobbigt och härligt. Det blev lite senare på kvällen än vanligt men Delsjö-terrängen bjöd på en helt fantastisk kväll med sol, värme och en osannolikt grön omgivning. Den gröna färgen är så intensiv att den nästan sticker i ögonen. Visst är det häftigt att naturen kan få till det? Jag lommade sakteliga runt Stora Delsjön och så några avstickare därtill för att komma upp i mina 60min. Inga protester från foten och det börjar kännas som att det nu är orken som sätter stopp istället, alltså precis som det borde vara. Onsdag bjöd ju också på underbart väder så det kändes inte okej att låta bli att träna bara för att man kände sig lite trött... Fint väder ska utnyttjas! Med en fortfarande öm rumpa hoppade jag upp på mina röda springare och begav mig även denna kväll till Delsjön. Mycket grusväg, lite stig och något parti promenad bärandes cykel :) Det blev en lugn tur, men jag brukar tänka att även lite träning är bättre än ingen träning och kommer att göra mig lite lite bättre. (Det har i och för sig slagit mig att man skulle kunna tänka att det kanske inte alltid är bättre att träna än att låta bli för det skulle ju kunna vara bättre att ta en vilodag och sedan köra riktig kvalitetsträning...men det resonemanget funkar ju inte när målet är att övertala mig själv att ta mig iväg.) Torsdag däremot bjöd på lite sämre väder ocg därmed också en skön vilodag (fast det hade det blivit även i bra väder). Nu laddar jag för en förhoppningsvid bra träningshelg med både cykling och löpning på agendan. ]]> 2010-06-18 <![CDATA[Back on track men inte back in shape än.. ]]> ..men det kommer. Även om vi optimistiskt trodde att vi skulle klara att behålla bra, eller åtminstone hyfsad, fokus på träningen den här våren så kan vi väl inte säga att det blev riktigt så. Först var det mycket härlig snö, massa härliga skidåkning men alldeles för lite löpning. Och sen gjorde vi en mycket oklok rivstart på säsongen vilket min ena fot tyckte var en ypperligt dålig idé. Så sedan blev det tillbaka till noll och långsam långsam ökning av löpningen vecka för vecka. Därtill något annat som inträffade 29 maj som visst tagit lite av hela lagets tid ;). Men NU så....är Staffan sjuk. Men det är bara en liten förkylning och hans löpform är på en helt annan nivå och han tappar inte den på några dagar. Han har ju faktiskt hunnit med en bra löparinsats, i Skatås X-trail, för en dryg vecka sedan. Även om jag inte kunde vara med där så är jag i alla fall på gång och det är så härligt!! Söndag, dubbelpass: löpning på morgonen, mtb på kvällen. Måndag: Finfin paddling i Delsjön med trevligt sällskap därtill. Idag: Snörar jag på mig löpardojorna igen. Nu är jag uppe i hela 60min löpning i sträck - Yeaaah! (När man började med 5min känns 60 som en härlig, och jobbig, evighet kan jag säga). Nu är det uppåt, framåt mot en stundande säsong hoppas jag. ]]> 2010-06-15 <![CDATA[Äntligen!!! ]]> Nya intervaller avverkades i tisdags på gräsplanen i Skatås. Ganska roligt, i början i alla fall, men inte känner jag mig så snabb inte. Man skulle ju kunna tro att jag hade lite mer snabb-muskler under min volleybollkarriär för nu är tempoökningarna ganska tröga. Eller ja...man får man väl hoppas att jag var lite snabbare i alla fall. Numer behöver jag ju inte var snabb på samma sätt. Intervallerna var 15/15 i 8 min, aktiv vila och sedan en omgång till. Det pep rejält i andningen i slutet kan jag säga. Igår tränade jag ingenting utan ägnade mig åt motivationshöjare genom mycket trevlig social aktivitet. Jag tror i alla fall att det är viktigt att ge sig själv vilodagar också (bara de inte blir för många) och blanda in t.ex. en glöggkväll med tjejkompisar :). Det är lätt att det blir att när man inte tränar så har man så mycket annat att fixa med som tvätta, städa, laga mat osv. att vilodagarna inte blir så vilsamma. Idag körde jag snabbdistans på gymet. Kändes som ett bra val med tanke på kylan! Det går ju att springa ute i så´nt här väder också men det blir lite jobbigare med andingen och meckigare med klädsel tycker jag. Snabbdistans ca 1h är lite mindre än jag borde ligga på den här veckan men jag tyckte att jag kämpade på bra så jag är nöjd. Jag har hamnat lite efter med tidsökningarna på snabbdistanspassen efter avbrottet vid vaccineringen. Vad betyder då "Äntligen"? Äntligen snabbdistans? Näe, så roligt är det inte.. Äntligen = Andra laghalvan kommer hem! ]]> 2009-12-17 <![CDATA[Ett halvt löp-pass? ]]> Kan man räkna in ett halvt löp-pass och ta andra halvan en annan dag? Kanske in´te riktigt ger rätt effekt... Igår hade jag nämligen börjat att köra mitt snabbdistanspass på löpbandet på jobbets gym när jag efter knappt halva tiden blev bortkörd då löpbandet var bokat. Bokningslista på löpbandet är inte det lite väl? Nåja. just då var det väl iofs skönt för bara halva tiden hade gått och jag var redan rejält trött. Snabbdistanspassen känns tuffa för man ska ligga ganska högt i puls, mellan aerob och anaerob tröskel, och så ökar passen med 10min/vecka vilket innebär att jag den här veckan borde köra 1:20! Jag ligger dock lite efter påd e här passen så om jag kommer upp i över 1 timme så får det vara bra. Förutom gårdagens halva löppass tillbringades större delen av kvällen på klätterväggen, eller ja nedanför väggen i alla fall. Det gick väl sådär men jag slet ganska bra så nå´n led är jag stolt över att jag tog mig upp för. I söndags vilade jag: Åkte mest bil och "turistade" i min egen hemstad (försökte visa sta'n lite för mina blivande svär-päron). ]]> 2009-12-15 <![CDATA[Bubblande dubbelpass ]]> Sitter i soffan och har just avnjutit en god snabbsallad bestående av salladskål, paprika, massa broccoli, avokado och fetaost. Känner mig nöjd med dagen i sin helhet och dubbla träningspass i synnerhet :). Dagen började tidigt med fixande inför Lussefirande på jobbet och sen mysigt Lussefika med ett Luciatåg som gav många skratt. Vårt Luciatåg står de för som har nyanställts under året och sångkunskaperna testas inte alltid på anställningsintervjuerna....tur för mig det ;) När jag ansåg att jobbdagen var slut gick jag ner till jobbets gym och avklarade veckans andra intervallpass. Det kändes ganska tungt i benen (kanske med anledning att jag körde snabbdistans igår?) och det var svårt att komma upp i puls. Hjärtat orkade mer än benen? Jag kunde i alla fall öka tempot lite lite från i tisdags så det kändes positivt men också lite konstigt...men man ska inte klaga på det som är bra. Ska försöka tvinga fram ännu en ökning nästa gång. Efter nedvarvning tog jag mig tid för en lång stretch och även en stund i massagefåtöljen, lyxigt va :). Jag är faktiskt förvånad över hur bra den är. Jag fick väcka mig ur dvalan och ta mig upp till duschen... Sedan hann jag med några ärenden som stått på listan hela veckan och laddade magen med sushi för att lite senare ge mig ut på Dagge-leden på mina rullisar. Fortfarande bara 40min-pass, men ändå två pass för dagen! Imorgon ska jag försöka hinna med ett tidigt rullskidpass innan det bär av mot julbord på Torsö. Med tanke på det borde jag nog gå och packa och lägga mig nu... Gonatt! ]]> 2009-12-11 <![CDATA[Mer workoholic än trainoholic ]]> Jag har kört två långa jobb-dagar och ligger nu på plus på flexen för första gången sedan i augusti. Egentligen tycker jag dock att det är ett gott tecken att jag inte vanligtvis jobbar över mycket och anledningen till att jag har legat på minus var att jag i brist på semesterdagar var tvungen att särra upp två lediga dagar på flexen (-16h). Men nu är på +4! Igår tyckte jag dock att jag hade ett väldigt bra upplägg för dagen. Vi hade ett eftermiddagsmöte från 12-14 och efter det gick jag till gymmet för att utnyttja min friskvårdstimme. Precis lagom med två timmar efter lunchen som mitt träningsprogram rekommenderar. För första gången körde jag intervallträning på löpband och eftersom jag är lite tvärtemot så tycker jag inte alls att det är lättare att springa på löpband än ute. Många hävdar att man kan springa mycket fortare men det tycker jag alltså inte gäller för mig. Men jag tyckte att det funkade väldigt bra för man tvingas ju verkligen att köra exakt samma fart på alla intervallerna hela tiden vilket är väldigt svårt att känna att man gör annars när man hela tiden måste försöka koppla bort att man blir tröttare och tröttare. Efter ett väl genomfört pass, maxpuls 192 (högre ska jag!), kände jag mig pepp att gå tillbaka och jobba lite mer. I vanliga fall brukar jag ju känna att ju längre jag jobbar desto senare blir träningen och desto tröttare är jag när den ska sätta igång, men nu kunde jag liksom känna att jag hade gjort det jag skulle för dagen :) ]]> 2009-12-09 <![CDATA[En gris och en kines ]]> Grisen får jag visst vara själv.. Tog vaccin i fredags och kände först inget av det så efter att ha checkat med sjukvårdsupplysningen att det var okej att träna efter vaccinering (vilket de sa att det var bara man kändes sig frisk) så tog jag mig an veckans andra intervallpass. Det gick riktigt bra ska jag säga! Bra i det här sammanhanget betyder att jag klarade att pressa mig så att det blev riktigt jobbigt ;). Jag körde samma 4x4min med 3min aktiv vila emellan, fast jag förkortade vilan lite då jag var under tidspress. Efter att ha tränat duktigt fick jag besök och kvällen bjöd på mysigt Lisebergsbesök, men det var sen som febern slog till... Kände mig rätt ynklig (och sur!) hela lördagen också och gjorde inte många knop mellan sängen och soffan :( Känns liksom extra trist när mna har sprutat in sjukdomen själv. Igår var jag bättre men det fick bli ännu en vilodag från träningen. Kinesen får stå för andra halvan av laget som har stuckit iväg långt långt bort på jobb. Får se om han får till några spännande träningspass där borta. En schysst löp-bild från kinesiska muren kanske? ]]> 2009-12-07 <![CDATA[Aktiv vila? ]]> Igår hade jag vilodag i mitt träningsschema och då vill man ju såklart hinna med så´nt som är kul som är svårt att få tid med de andra dagarna. Vad kan det vara då, jo klättring t.ex. Det pratas ju ofta om aktiv vila, klättring borde väl passa väl in på det? Eller? Med tanke på att mitt träningsprogram rekommenderar att jag inte går i trappor på mina vilodagar så kanske inte klättring funkar heller, men ärligt talat -inte gå i trappor ens? Lite överdrivet på min nivå säger jag... Hur som så var det jättekul att klättra och trevligt att träffa våra kompisar som vi var och klättrade med. ]]> 2009-12-03 <![CDATA[Försäsongsstart för hela laget ]]> 1 December var det datum som vi satte ihop för att starta försäsongen. Det innebär alltså att även Staffan får kicka igång nu ;) men ärligt ska jag säga att han har vilat sådär... Lite mer än jag har han väl vilat de sista veckorna men han har "fuskat" en del också med klättring, orientering och annat. Men som någon klok person sa så är det viktiga att man under viloperioden bara gör det man känner för och inte känner några måsten, om det råkar vara träning man känner för så är det inget att göra åt ;) Staffan invigde försäsongen med "grabbintervaller", men eftersom jag körde intervaller måndag blev det istället rullskidor och core för min del. Premiär för rullskidor på asfalt och det gick ju ganska bra ganska länge... När jag hade 5 minuter kvar så fastnade staven i en brunn och spetsen gick av :( Staffan som just hade bytt spetsarna... Råkade visst sätta mig på baken också när jag stod där och skulle plocka spetsen. Jag som tyckte att det gick så bra att åka asfalt! Core var jobbigt och nyttigt som vanligt. ]]> 2009-12-02 <![CDATA[Ny vecka - nya träningspass ]]> Ny vecka - nya träningspass, härligt! :) Det är lika bra att komma igång ordentligt och få så många pass avklarade så tidigt i veckan som möjligt och framför allt de jobbigaste passen...som intervaller. Jag vet dessutom att det finns en hel del annat-än-träning som kommer ta upp tid i slutet av veckan så jag försöker vara föutseende och planerande. Samma intervaller som förut var det som gällde även igår, 4x4min med 3min aktiv vila. Efter att ha fått ytterliggare lite tips från personen som har satt ihop träningsprogrammet gick det faktiskt lite bättre igår. Inte bättre på så sätt att jag kom upp högre i puls men jag blev bättre på att hålla samma tempo och att verkligen orka jogga mellan intervallerna. Nytt ställe för dagen var Slottskogen - undvek dock asfalten. Skapligt nöjd med dagens pass och så effektivt det blir med start hemifrån, 1timme från soffan och tillbaka till soffan igen ;). Idag är det första dagen med decembermys och visst passar det då ganska bra med den lite kallare luft som dragit in över Götet! ]]> 2009-12-01 <![CDATA[High-five för två veckor! ]]> Två veckor med nya träningsprogrammet och alla pass avklarade! :) Förra veckan missade jag ett rullskidpass men det har jag faktiskt tagit igen den här veckan så det har blivit hela tre pass på skidorna, det senaste idag. Än så länge har jag bara rullat på grus men jag laddar för mitt första asfaltspass, om inte annat för att få lite bättre rull och orka staka lite mer utan frånskjut. Kanske blir det av den här veckan. Igår körde jag snabbdistans... Benen känns betydligt segare nu efter två veckors träning än de gjorde förra lördagen så jag förstod inte riktigt hur det skulle kunna gå "snabbt" alls, men jag slet och kämpade igenom mina 50 minuter. Efteråt kände jag mig ganska nöjd med mig själv :) :) ]]> 2009-11-29