2011-07-11 ÅEC 2011
Det har varit mycket snack om ÅEC de senaste åren; den läskiga forsen, den höga Åreskutan som ska bestigas och så cykling på det!

Men nu har Staffan gjort det och han gjorde det riktigt bra!
Målet var 6 timmar, men det kändes nog som ett högt mål när han slängde ur sig det i slutet av förra året. Kanske mer som något att sikta på och träna mot än något han faktiskt trodde att han skulle kunna klara av. Det gick inte riktigt, men tack vare en bra träningsvår kom han ändå väldigt nära.

Staffan och en kompis som också skulle köra var på plats en vecka före för att paddla delar av paddel-sträckan ett par gånger och köra igenom cykel-sträckan. Löpningen gjorde Staffan redan förra året som en del i ett lag så den hade lite mer koll på.

Så kom lördagen och det var dags. Många av Sveriges multisport-profiler var på plats eftersom det inte var någon annan stor tävling nära ÅEC i tid i år. Alltid kul att få se eliten och mäta sig med dem i samma tävling och samma förhållanden.
Paddelsträckan gick fint - utan bad, men tog lite längre tid än önskat. Paddlingen tog generellt längre tid för alla i år på grund av motvind och mindre vatten i forsen. Löpningen gick fint och tiden från förra året kapades. Förbättringen var uppför, utför hade han dels lite strul med stavarna och trillade dels omkull en gång så där tappade han faktiskt 2 minuter mot förra året. Supporten mötte en fokuserad Staffan i Huså där det var dags för byte till cykel. Naturligtvis var han trött vid det här laget men han lyckades ändå hålla bra tempo. Eftersom cyklingen sitter lite i ryggmärgen var vi i supporten övertygade om att det nu skulle gå bra. Det gjorde det också och en trött med nöjd Staffan gick i mål på Åre torg på tiden 6:12. De 12 minuterna över 6 timmar skyller vi på paddlingen. Kanske kommer han tillbaka nästa år: Harder, Better, Faster, Stronger!

Övriga deltagare i kompis-gänget gjorde också riktigt imponerande insatser och ingen verkade helt öäven till att återvända till Åre nästa år så kanske blir det så.

//Maria

2010-08-18 Vertex Fjällmaraton 2010
Efter att det inte blev något lopp i Schweiz fokuserade jag snabbt om mot motsvarigheten i Sverige, Vertex Fjällmaraton som går runt Vålådalen i Jämtland. Förberedelserna bestod av så mycket löpning på vandringsled som möjligt, lite längre pass än vanligt, och ett par nya skor från INOV-8 perfekta för ändamålet.

Jag åkte nattåg upp till Undersåker. Träffade en kille i kuppen som också skulle springa, vilket var trevligt eftersom jag åkte upp själv. Visade sig vara en perfekt matchning då han var endast 2 minuter från mig i mål, tyvärr före. Tåget stannade i Undersåker några minuter sent, och transporten som tävlingen erbjöd från tåget tog oss direkt till starten, som då skulle gå ca 30 minuter senare. Det var verkligen att kastas direkt in racet, utan tid för uppvärmning och laddning. I princip bara på med nummerlappen och iväg. Som jag misstänkte är det inte den perfekta starten för mig då vaderna snabbt började protestera mot avsaknaden av uppvärmning och stretch, utan att jag hade dragit iväg i något sprinttempo. Fick stanna och skaka loss lite för att det skulle släppa.

Det började med några hundra meter grusväg innan vi svängde in på riktig ler- och rot-stig. Jag log för mig själv när jag hörde en löpare brista ut på klockrena stockholmska, "Det här är ju precis som tjurruset" ("terräng"-lopp i sthlm). Funderade lite på vad han skulle tycka när det hade fortsatt på samma sätt, och mycket värre, i över 40 km till.

Snart bar det iväg uppför till första toppen, i ett kontrollerat och lagom tempo, och sen ner igen. Ner drog jag på rejält och brände om en hel del folk. Först var det kalfjäll och blötmark, för att sedan gå över i skog med rejält stening och lerigt underlag. Förutsättningarna var perfekta, mycket regn veckan innan, men idag sol och runt 20 grader.

Väl nere var första stationen vid 15 km där jag kunde tugga i lite banan och bulle, och fyllde även på ryggsäcken med mer sportdryck. Nu varit ute 1:47, vilket var några minuter snabbare än mitt schema som jag lagt upp för att nå målet på 6 timmar. Ett plattare parti följde med en del bilväg till en början, vilket var bra tungt och tråkigt. Efter ett tag stig igen, men kroppen fortfarande tung efter det första berget. Bara att kämpa på, men tappade en del placeringar, passerade halva sträckan på 2:34. Stigen segade sig upp på kalfjället igen, men utan några långa dunderstigningar. Här blev det ännu tyngre och drog fram socker/salt-tabletterna för att försöka komma på banan igen. Det var segt ända fram till branten ner mot andra mat-stationen. Här var det lång brant utförslöpning igen, och om det är något som ger mig modet tillbaka modet är det ju det. Här var det så brant att tekniskt att det var svårt att gå på för fullt, och verkar ju dumt att riskera några vurpor i det här läget. Kom även ikapp han från tåget i backen vilket gav mig lite extra energi.

Tog en ordentlig paus vid matstationen och försökte få i mig lite av varje. Visste att vi skulle upp för berget som tornade upp sig över våra huvuden, vilket borde innebära att magen skulle få tid på sig att ta emot energin. Upp för branten var det betydligt brantare än jag hade föreställt mig, och tempot var otroligt lågt, med ett steg i taget. Dock verkade alla ha ungefär samma tempo vilket var skönt att se. När det började flacka ut kom jag dessutom igång bra igen och kunde ta flera placeringar. Gick lite upp och ner upp på kammen på kalfjället innan den sista branten upp mot sista stationen.

Tog det även här rätt lugnt och fick i mig lite cola, kaffe och chips innan utförslöpningen mot mål. Enligt planen jag kollat in innan skulle det ta 1h ner till mål härifrån, och klockan visade 4:47, vilket gjorde att jag kände mig trygg med 6h-gränsen. Visade sig vara ytterligare uppför innan backen ner, men det var inga problem då man visste att det nu var kort kvar, typ 8 km. Det var bara att rulla på ner med stumma ben. Bött var det, och stenigt, och halt. Trampade lite snett på ett ställe, men inte värre än att jag kunde fortsätta springa utan problem. Sista tre kilometerna var på grusväg och här blev det rejält tugnt. Fortfarande nedför med nu började knäna protestera, kanske lite extra eftersom de visste att de inte hade så långt kvar. Tappade två placeringar sista km, men inte mycket att göra när folk kommer bakifrån, man har den fart man har.

Klockan stannade på drygt 5:43 och placeringen blev 66 av 180 i Solo Herr. Väldigt nöjd med resultatet och genomförandet. Banan var kanonfin och precis så svårsprungen och teknisk som jag älskar, över förväntan!

Finfint arrangemang från start till mål. Efter målgång kunde man njuta av diverse mat som delades ut gratis, dusch, bastu, badtunna och massage. En öl på fjällstationen hann jag med också innan taxin tog mig tillbaka till tågstationen och nytt nattåg ner till Stockholm.
2010-07-25 ÅEC 2010
Åre Extreme Challange är något som vi har varit sugna på sen vi började med multisport. Vi har sneglat på denna fascinerande tävling med skräckblandad förtjusning. Det är en av Sveriges största tävlingar, och den ända riktigt stora solo-tävlingen. Upplägget är enkelt, ingen orientering, alltid samma bana. Först forspaddling ner till Åre, sen löpning upp på åreskutan och ner på andra sidan, sen MTB tillbaka. Springa och cykla kan vi, men det är forspaddlingen som gör att det pirrar lite i magen när man läser om tävlingen. För att komma ett steg närmare målet att genomföra hela tävlingen i solo-klassen, har det under våren krypit fram en plan om att ställa upp i Lag-klassen där man genomför en sträcka var i stafett-stil. Startuppställnigen hann ändras lite fram och tillbaka, men de som ställdes på startlinjen under lagnamn Happy Feet var Humlan på paddlingen, Staffan på löpningen och en annan Johan på cyklingen, en Åre-bo som även kunde ställa upp med boende, tack så mycket!

Planens genialitet var ju självklart att slänga i Humlan i forsen eftersom han är helt orädd för det mesta, och dessutom har egen kajak. Han gjorde en mycket bra sträcka med tanke på att han hade startfältet trögaste "båt" (det heter tydligen så..) och paddlade in på 2:15, vilket gav placeringar 14/22 i Lag-klassen, och hade räckt till 41/126 i Herr Solo. Naturligtvis tyckte han att forsen var väl mesig, och kom fram till att det blir en rankare och snabbare kajak till nästa år.

Sen var det dags för mig att börja klättra upp till toppen. Jag började på Åre torg, 400 möh och skulle upp till Åreskutans topp på 1420 möh på sträckans första typ 7 km. Jag hade med mig slalomstavarna för att avlasta benen lite och det blev såklart mer gång en löpning, men med ambitionen att jogga så fort det planade ut lite. Det duggregnade lite på morgonen, men var mulet och varm när jag startade, alldeles lagom väder. Några gånger under sträckan tittade solen fram, och då blev det snabb väl varmt. Men med tanke på det skitväder som hade varit i Åre veckorna innan tävlingen, så var det inget att klaga på.

Jag knatade på uppför och fick snart en underbar utsikt över Indalsälven och området runt Åre, vackert! Fick även studerat på nära håll hur det skulle gå till egentligen, då ledarna i Solo Herr passerade i rask marsch, då de hade startat 40 minuter efter Humlan. Efter 1:16 nådde jag toppen och uppförsbacke byttes ut mot nedförsbacke. Den första biten var faktiskt värre än jag trodde. Brant och väldigt stenig. Jag brukar vara duktig på utförslöpning, men det här var några snäpp värre än vad jag klarar av på ett smidigt sätt. Först tänkte jag att de här partierna nog går långsamt för alla, men när det kom det några till från Solo Herr och blåste om mig i full kareta nedför stenbranterna insåg jag att jag har lite kvar att lära när det gäller brant stenig utförslöpning, något som är väldigt svårt att öva på runt om Göteborg.

Efter ett tag planade det dock ut lite och jag kunde ta ut löpsteget. Riktigt härligt! Jag njöt av att bara kunna rull på nedför berget och armarna knottrade sig av lycka när jag tänkte på det. Lite konstig är man nog..
Uppför blev jag oftare omkörd, än vad jag tog ikapp andra. Men nedför kunde jag plocka en hel del placeringar. När sluttningen tog slut blev det skogsväg istället och det var ganska jobbigt att då behöva driva på själv och benen var rejält trötta på att springa utför. Lättare för flåset, men rejält jobbigt för muskler och leder i benen. Tillslut såg jag dock funktionären som förvarnade och snart därefter var jag framme i Huså för växling. 53 minuter tog löpningen ner för berget, och totalt 2:09. En tid jag får vara nöjd med med tanke på förutsättningar och förberedelser. Efter växlingen kunde jag njuta av en mör kropp och fint väder, och vi åkte runt och hejade fram Johan längs cykel-sträckan. Det var nu mindre moln vilket var trevligt för oss supportrar men slitigt för cyklisterna. Johan gjorde en bra kämparinsats och gick i mål även han efter 2:09 vilket gav en totaltid på 6:33.

Det var väldigt kul att vara på plats och både få tävla och njuta av arrangemanget. Och nu finns det inga ursäkter till solo-klassen tills nästa år!
2010-06-15 Skatås X-Trail
På självaste Nationaldagen var det dags för trail-lopp i Skatås-terrängen. Loppet var 12km och gick två varv på en 6km-bana med utgångspunkt från brudarebacken, runt masten och upp på getryggen en vända. Det är terräng jag tränar mycket i så inte så mycket överraskningar. Jag har faktiskt själv funderat att det vore kul att ordna en trail-tävling med väldigt lika sträckning, men nu slipper jag göra det själv!

Det var sagt att det skulle vara tuff terräng, och det var det. Det ända snitslade loppet jag sprungit som har haft värre underlag är såklart Soteledens Terräng-marathon, där Maria och jag sprang halvmaran förra året, tyvärr ingen ny tävling i år).

Med tanke på bansträckningen var det mycket orienterare i startfältet som som vanligt bjuder på tufft motstånd. Dessutom skulle jag tro att Pan-Kristianstads elitlag var förbi på läger, då de knep 8 av den 8 främsta placeringarna.

Första var det bara roligt, kul att se hur banläggaren hade tänkt och spännande att få se vilka stigar som var valda. Men som vanligt när jag springer rolig stig är det svårt att hålla igen och jag var redan rejält trött. Första kilometern på andra varvet blev min sämsta, men sen efter konstaterandet att det bara var 5 km kvar, plus att jag tog fram druvsockret ur bakfickan och började tugga, så lossnade det rejält igen och jag kunde trycka på hyffsat in mot mål och ta ett par placeringar. tiden blev 72:49, med 36:01 på första varvet och 36:48 på andra, sträcktiderna visar dock att svackan kom i mitten, och inte i slutet. placeringen blev 39 av 75.

Mycket rolig tävling, och väldigt kul att det börjar komma lite tävlingar av det här slaget med bansträckning på små stigar, eller i obanad terräng. Ser fram emot Sävedalens tävling i slutet av augusti!
2010-04-21 West Coast Challange

Klockan är 04:30, vi står med vatten till midjan ute i Nordsjön med minst 1 km vatten åt alla håll och funderar på vilket håll vi ska vada vidare. Månen stod i nedan natten innan med himlen är full av stjärnor. Det är något speciellt med multisport..

Efter att vi bestämde oss för att inte ge oss på Oslo fick vi snabbt hitta något nytt som kunde bli säsongens utmaning. Än en gång var det Danmark som bjöd på lagom utmaningar. Vi var anmälda till West Coast Challange. En tävling nära, och tom i, Nordsjön på Jyllands västkust.

På lördag morgon begav vi oss till Frederikshavn och vidare till Varde när Esbjerg. Check-in öppnade vid 12:00, men vi var där strax innan 16, vilket gav oss 8 timmar till alla förberedelser, vilket visade sig inte vara så gott om tid som man kunde tro. Vi ställde som vanligt upp i mixed-klassen, men det var valfritt att ha två eller tre personer i varje lag, och dessa tävlade mot varandra på lika villkor (nästan).

Det hade inte givits så mycket information i förväg om sträckor och distanser, men när vi kom dit visade det sig att det var freeorder hela vägen som gällde, alltså att alla kontroller tas i valfri ordning. Det var även helt varlfritt var man ville cykla och var man ville lämna cyklarna och springa istället, förutom två kontroller som var frivilliga att ta där det var bike'n'run som gällde. Kontrollerna var inte heller utritade på kartorna vi fick utdelade utan ritades själv in från uppsatta mallkartor.

Något som komplicerade förberedelserna ytterligare var att det är betydande tidvatten väster om jylland, ungefär 1 meter mellan ebb och flod. Med hjälp av internet som var tillgängligt kom vi fram till att det var lågvatten vid start, och sen skulle rinna till fram till 4:35 efter start och då fullt högvatten.

Det var stora delar av banan som kunde avklara med cykel, ofta med korta löpningar in till kontrollpunkten. Den södraste delen av banan gick dock i obanad terräng med svårare orientering utan stigar och mycket utsatt för tidvattnet. Den långa vadningen låg även i närheten av det här området. Detta gjorde att det fanns två tydliga alternativ till taktik. Antingen att ta den södra delen av banan med en gång efter start i mörker och lågvatten, eller att ta den i slutet i ljus och högvatten. Vi valde det första alternativet.

Vi har fortfarande inte lärt oss förstå danska i tal, så fördelen här mot Bornholm var att det var mycket detaljerad skriftlig information både i PM och Roadbook, tack för det!

Ungefär två gånger 30 minuter sömn lyckades vi få till efter att ha preppat allt innan det var dags för att packa sig in i bilen och bege sig från skolan där alla förberedelser skedde ut till Blåvand där starten skulle gå. 79 lag och ungefär 200 personer samlade sig på stranden med sina cyklar på Danmarks västligaste punkt för att vänta på startskottet. Precis på midnatt kom det i form av en fyrverkeriraket och äventyret var igång! En grym känsla att ge sig iväg där mitt i natten, både spännande och pirrigt!

Efter ett par cykelkontroller gav vi oss ut på den ända vägen som gick ut på halvön Skillingen, det största området som skulle behöva löpas. Det var bara att lägga ner cyklarna och ge sig ut i mörkret. Området var helt platt och de enda detaljerna som gick att gå på var ett myller av bäckar och floder som hade sprängt sig in. Marken var täckt med 20-30 cm hög matta av buskar, lite som att springa i tjock ljung. Efter en stund kom vi fram till två positiva saker, floderna stämde väldigt bra med kartan och det skulle gå bra att orientera efter dessa, och den andra att vattnet fortfarande var lågt så även de större floderna var inga problem att korsa med vatten bara till anklarna. Men vattnet blev högre för varje flod vi korsade och i slutet gick det över midjan på något ställe. Vi började inse att det tog längre tid än vi hade tänkt oss och att vadningen som var nästa mål efter löpning skulle kunna bli jobbig.

Ganska möra var vi till slut var vi tillbaka vid cyklarna, och det var skönt att byta skor och få sita lite. Vi konstaterade även att det gick väldigt bra att cykla på stranden även här och tog en kontroll till. Sen bort mot vadningen. När vi passerade en åker och sen en hög vall för att komma ut på en väg tyckte Staffan det var en bra idé att känna med handen om det var strömfritt även i det här staketet. Det var det inte. Efter ett spontant, inte så manligt, gallskrik konstaterade han att det var betydligt mer sprutt på danska elstängsel än svenska, och vi kröp försiktigt under.

Väl framme vid vadningen var klockan 4:10, endast 25 minuter innan angivet högvatten. Vi slängde cyklarna och gav oss ut i vattnet, staffan lämnade sin ryggsäck så vi nöjde oss med en pannlampa. Vi skulle vada rakt ut längs den stolpar som stod med ~50 meters mellanrum. Vattnet var till knäna men blev sakta högre. Det visade sig vara tidvattnet som steg, inte marker som blev djupare. Stolpe efter stolpe passerades utan att ha någon kontroll på sig. Flera gånger mötte vi folk på väg tillbaka och varje gång antog vi att det var de sista vi skulle möta. Vid något tillfälle hade vi väldigt svårt att se nästa stolpe att ta sikte mot, men tack vare våra starka lampor gick det bra. Som högst var ungefär till midjan. Till slut kom den mycket välkomna kontrollen och vi kunde vända tillbaka med släkta pannlampor för att inte vägleda de som var på väg ut. Ungefär 1 timma spenderade vi i vattnet vilket tog bra på både krafter och kroppsvärme. När vi kom tillbaka såg vi även att vi inte tänkt på var i lämnat cyklarna, en meter längre ut och de hade badat i saltvatten.

Efter en kontroll var vi tvugna att använda allt ombyte vi hade med oss för att få upp värmen igen för att sedan fortsätta igenom natten mot gryningen. Fantastiskt vackert och härligt att möta gryningen över fälten. Det var nu mest cykling som gällde med små avstickare ut i sjöar och mossar. Mot slutet av banan mötte vi inte lika mycket lag längre och eftersom det var freeorder var det väldigt svårt att veta hur vi låg till, det vara bara att kämpa sig vidare mot målet. Vi kom till slut dit och gick i mål på 11h56min, alltså vår längst tävlingstid hittills, slaget med några minuter.
2009-09-29 O-ringen Etapp 2
Första delen av semestern som tillbringades i bilen hade Eksjö som sista stopp. Vi var där för att delta i O-ringen etapp 2 där multisportdelen var femte deltävlingen i Svenska Multisportcupen. Nu var det dags att ta sig an långa banan igen, den här gången utan fånig inlines-sträcka!

En kritik jag hade mot o-ringen-banorna förra året var att det var för lätt navigering. Jag tycker att det ska märkas att det är Sveriges största OL-tävling vi är med i! Årets banläggare hade gjort ett mycket bättre jobb med det här då hela banan innehöll mycket intressant och utmanande navigering. Vi kände oss också mycket delaktiga i O-ringen då alla löpsträckor gick "mitt i smeten". Vi stämplade även den officiella målkontrollen (500) hela fyra gånger, där vi de tre första tvärt vek av bort till multiväxlingsområdet. Det började med OL 7.5 km, inkusive en passage av en sjö som var ett träsk som var en sjö som var en träsk.., eller nåt, svårdefinerat! En rejäl miss vid kontrolltagningen på den svåraste sträckan, men annars koncentrerad navigering och ok tempo. Sen ut på cykel där redan efter 10 minuter problemen började med att Marias sadel skramlade till och flög ner på stigen. Det visade sig vara exakt samma fel som på O-ringen förra året, skruven som håller sadeln till sadelstolpen var av! Med lite ingenjörsfinurlighet lyckades vi få ihop både cykeln och känslorna, men kostade säkert 10 minuter och det sista laget passerade oss. Inte så kul men bara att bita ihop. Strax efter kom vi ner till sjön där paddlingen skulle ske. Dagens banor var som sagt väldigt bra, förutom paddlingen! Tävlingsledaren som sa att det gick att paddla fram till alla kontroller utan att skada kanoten kan gärna komma hem till oss och slipa och lacka om båda kanot och paddlar. Dock gick det hyffsat bra, trots mycket stark vind, det visade sig även att vi fortfarande var föra laget som hade cyklat om oss.

Efter paddlingen var det mesta av cyklingen kvar, inklusive en kortade simtur i sjö, och flera kontroller som låg en bit bredvid stigen som man fick gå in och leta fram till fots, en del svårare än andra.

Nu var vi tillbaka vid TC för de två avslutande slingorna, första en kortare orientering, följd av dagens höjdpunkt, bike&run! Det här är den lite ovanliga grenen som innebär att laget får dela på en cykel, hur man vill. Det finns lite olika sätt att angripa den här grenen, och vi valde för det mesta "släpp och spring", där båda har löparskor och cykelhjälm och turas om.

När vi gick imål visade det sig att vi bara varit ute 6:20, lite kortare än en vanlig lång tävling, dock var vi ungefär lika långt från vinnarna som vi brukar. Vi kom på 5e plats av de 6 lagen, men det var ett starkt startfält också, då få lokala lag kommer till en sån här tävling.
2009-09-29 Sävedalens Ultra-Lång DM
Mitt i sommaren ordnade Sävedalen DM i Ultra-Lång orientering vid K-sjön i östra delen av Delsjöområdet. Det var en ganska lite skara orienterare som hade hittat dit. Dels är det ju sommar, dels verkar intresset för långdistansorientering vara påväg utför. Vi närvarande ju även vid DM i sprint i Ale, en tävling som hade säkert 10 gånger så många deltagare. Detta motsätter helt min egen inställning som går mot längre och längre tävlingar. Mer av det roliga! Det som lockade mig mest för dagen var dock inte vanlig orientering utan det fina iniativet att ha en klass, Ö10, som innefattade både OL och MTB-O. Första orientering med cykel, sen en runda med skorna i skogen på en röd bana. Maria valde istället att ta sig till tävlingen på MTBn, för att springa en vanlig öppen OL-bana. Något som gjorde att hennes träningsdag blev ännu längre än min, typiskt!

Det var ungefär 10 startande som ställde upp sig på startlinjen med sina cyklar. En del kände vi igen som multisportare, men en hel del okända (orienterare?) också. Ett par minuter innan start fick vi kartorna för att kunna fästa dom på kartställen. Jag såg direkt att banan gick rakt västerut, ända bort till västra långvattnet, något som gjorde att jag direkt kunde konstatera att det mest skulle bli cykling på stigar som jag känner mycket väl till, dock väldigt roliga stigar! Det behövdes alltså inte så mycket kartkontakt för att hitta rätt. Halvvägs till första kontrollen hade en kille cyklat ifrån mig, och jag resten av fältet. Efter det såg jag inte någon medtävlande under hela tävlingen. Första halvan av banan bort till Västra Långvattnet valde jag att cykla på teknisk stig, men på tillbakavägen konstaterade jag det var bättre att köra grus och asfalt hela vägen runt genom sävedalen. Lite tråkigt att dessa vägval kanske var lite för lönsamma jämfört med stigarna. När jag kom tillbaka till växlingen visade det sig att jag var först dit. Lite förvånande även om det gått bra och bomfritt. Även löpningen gick utan bommar och i hyffsad fart i värmen, vilket gjorde att jag kunde ta hem segern med rejäl marginal, 16 minuter till tvåan. Det visade sig att alla andra som hade tillräckligt med fart för att utmana mig hade antingen orienterat bort sig helt under cyklingen, eller punkterat utan att kunna laga. Kul att vinna!

// Staffan
2009-06-18 Hestra Adventure Race
Då var det dags för jubileum. Det var för två år sedan vi begav oss till Hestra för vår första multisport-tävling. Vi visste inte riktigt vad vi gav oss in på och dagen handlade mest om att överleva ända fram till mållinjen. Kanot hade vi knappt paddlat, cykla i skogen var helt nytt för maria men hon kämpade på med staffans något för stora mtb, Staffan bredvid på racer-hybriden. Vi slutade på 17e plats efter att ha knatat upp för isabergs stora skidbacke för sjuttielfte gången.

Förra året var vi betydligt bättre förberedda med Acron-kanot och fina cyklar, med ett mål att slåss om poäng för att hålla placeringen i toppskiktet av svenska multisportcupen. Vi slutade 4a efter en fin insats.

I år återvände vi då för tredje gången, nu med en lite mer avslappnad inställning. Vi har nu ganska mycket rutin och dessutom skulle vi bara köra korta klassen (samma klass som tidigare år)! Tyvärr blev inte uppladdningen perfekt då Maria varit lite krasslig dagarna innan och inte kunnat ladda optimalt.

Platsen för tävlingen var flyttad från Hestra och Isaberg till centrala Gislaved. Detta ledde till att årets banor blev raka motsatsen till tidigare år. Från extremt kuperade banor till årets extremt platta. Bara enstaka höjdkurvor passerades, och då med en ekvidistans på 2m!

Årets upplägg var inledande paddling på krokig Nissan, sen cykling och sist OL.

Vi var femma efter paddlingen och tappade sedan till 7e i mål. Det var bra att vi bara tappade två placeringar, trots att vi inte hade mycket tryck i benen, men vi tappade för mycket tid under paddlingen! Lite dåligt fokus ledde till flera misstag.

Sammanfattningsvis var dagens insats väl godkänd med tanke på förutsättningarna, och cup-poäng bryr vi oss inte lika mycket om i år då vi inte räknar med att blanda oss i toppstriden i varken lång eller kort klass.
2009-06-04 Kolmården Adventure Race
En vecka efter terränglöpningen gav sig Happy Feet iväg till Norrköping för årets andra multisporttävling, även den här gången Elit-klassens långa bana.

Det bjöds på bra banor utan tjafs. En bra sak med elit-klassen är att förra årets ständiga diskussioner om svårighetsgrad och längd på banorna är borta. Nu är det rejäla banor med en större variation i momenten. Liksom SARA bjöds det på både snitslad MTB och MTB-orientering.

Det började med snitslad trailrun på 2.5km. Redan här infann sig dagens känsla som skilde sig en del från Skåne-tävligen, Ensamheten. Efter ett tag hade alla andra satt iväg som vanligt och vi var ensamma i skogen, kanske inte vad vi hade förväntat oss då sträckan var ynka 2,km. Men som sagt, generellt för dagen var att den där ständiga kampen med andra lag fram och tillbaka som var så spännande under SARA här var som bortblåst. Det var bara vi, och runt oss en massa skog och eländig terräng. Inte för att vi låg sist hela dagen (som tur var), utan mer att de som låg bakom låg bakom och de som såg framför låg framför. Detta är en känsla som vi har upplevt kan vara lite svår att hantera när vi började med den här typen av tävlingar, men som vi nu har lärt oss mycket av. Gyllene rådet: Bara för att du inte ser någon annan på en timme betyder inte att du ligger sist, och när det är jobbigt för dig är det jobbigt för de andra också!

Efter prologen rev vi av hela dagens paddling på ett bräde och tog oss här snabbt förbi ett par mix-lag och en hel massa herr-lag som sig bör, och hittade vår 7e plats i fältet, där vi stannade ändå till målgång. Positivt var att vi inte tappade några platser efter paddlingen, vilket vi brukar göra eftersom det är här vi är starka. Paddlingen var väldigt lättnavigerad eftersom det var en begränsad långsmal sjö. På ett ställe fick vi lyfta både på utvägen och tillbaka, vilket alltid är skönt då man får sträcka lite på sig och få igång de domnade benen lite smått. Det var bara vi och ett lag till som paddlade kanadensare, vi var lite efter dessa. Sen då alltså 7 till kajaker, där vi slog två lag.

Efter paddlingen var det snitslad MTB på 19km. Det var en delslinga från en MTB-tävling som gick ett par veckor tidigare. I början var det bara roligt, kul att de lägger inte lite riktigt cykling! Efter ett tag började det dock bli jobbigt att hålla på så tekniskt under så lång tid. Det var en rolig sträcka som vi tycker gick ganska bra, dock var det här vi tappade mest tid mot övriga fältet.

Sen var det dags för dagens längsta sträcka i tid, 10 km fot-OL på 15000-karta. Bara långa sträckor och mycket som inte gick på stig. Bara en miss i navigeringen, men inte allt för högt tempo.

Sen cykling igen nu med navigering. Även här bara långa sträckor där vi valde bort alla mindre stigar, vilket resulterade i 99% bred grusväg med varierande kvalitet i underlaget, mycket väg med storstenigt grus. Ganska tråkig sträcka men här presterade vi bra mot övriga fältet.

Nu var det bara en avslutande sprint-OL kvar på 6 km och 5000-karta. Gällde att vara med i bytet från 15000 till 5000. Här kom också dagens äventyr i form av en Flying Fox. Detta är en slags linbana där man åker under en vajer hängandes i en klättersele. Enligt uppgift var den 340 meter lång, med en maxhastighet på 50 km/h, dessutom rakt över sjön! Bara härligt!

Efter det bara ett par kontroller kvar till målet. Här kom Staffans största navigeringsmiss för dagen då han mitt i mellan 3an och 4an att vi visst hade varit vid 4an först. Det var bara att springa bort och ta 3an, för att sig ge sig tillbaka till fyran ytterligare en gång. Som tur tappade vi ingen placering på detta!

Äntligen i mål efter cirka 8:20, lite drygt 2 timmar efter City Wolves som äntligen fick vinna efter två tredjeplatser, grattis!

Placeringen blev 7a av 9, vilket vi inte kan vara helt nöjda med. Dock kändes genomförandet bra. Vi fick i oss bra med mat och vatten hela vägen och matade på i vårt tempo, även om det inte alltid är allt för högt.

35 nya poäng i cupen och nu 60 sammanlagt!
2009-05-24 Soteledens Terräng-(halv)marathon
Fyra modiga och en supporter gav sig iväg mot Bovallstrand lördag morgon. Tunga moln hängde i luften men lagom tills vi kom fram släppte det och en solig dag väntade, precis som YR lovat.

På programmet väntade "troligen Sveriges tuffaste marathon", där vi skulle springa halva sträckan. För dom med starkt psyke och starka ben kunde man spring två varv, något som ingen av oss kände sig särskillt pigga på vid målgång.

Banläggaren förklarade 10 minuter innan start att banan hade varit perfekt torr fram tills torsdagen då det kom väldigt mycket regn som nu skulle göra dagen lite extra utmanande. Det visade sig att de flesta berghällarna hade hunnit torka, men att det i övrigt var mycket blött i marken med slirig lera och blöta stenar och rötter. Bitvis sprang man i vad som bättre beskrivs som bäck än stig. Det var en väldigt rolig och knixig bana där i stort sätt varje fotisättning var en utmaning. Pulsklockan loggade knappt 600 höjdmeter men det är svårt att veta hur mycket av alla småknixiga branter upp och ner mellan berghällarna som den får med.

Resultatet blev en 5e plats för Anders på 2:02, en 10e plats för Staffan på 2:11, en 5e plats för Maria på 2:58 och Johan blev 18e på 2:23. En stark insats av alla!

Extra roligt med support som hejade på flera ställen längs banan! Blev nog ett par bilder också som publiceras så snart som möjligt.

2009-04-26 Skåne Adventure Race 2009
Redan efter 7 på morgonen var det full fart vid TC (Tävlingscentrum). Alla springer omkring och försöker få koll på alla grejerna. Solen lyser redan starkt och börjar värma upp stranden vid Finjasjön utanför Hässleholm.

Klockan 09:00 går starten för Elit-klassen och vi sätter iväg på inledande 4 km trailrun. De flesta drar iväg i ett huj, men vi hänger ändå med hyfsat och är snart nere vid stranden igen och i kanoten för att börja jaga. Första paddlingen är på 5 km med tre bojar att runda utan stämpling. Vi kör om lag efter lag, både herr och mixed, bland annat ett av lagen från SMS (Stockholm Multisport) som vi låg jämnt med under hela dagen.

Sedan ut på snitslad MTB 11km. Fantastisk fin bana med snabb single track i ett hav av vitsippor. Snabbt byte till löpskor och ut på 7 km orientering. Det känns som vi har bra fart genom samma vitsippshav och det är fantastiskt kul att ligga och dra jämsides med flera andra lag, få direkt resultat av varje vägval. Tillbaka vid TC efter 2:45 och på med cykelskorna igen, Maria är så ivrig att Staffan knappt hänger med i växlingen. Nu är det MTB-orientering som gäller och vi fortsätter jaga SMS och är före till första kontrollen, efter till andra, och sen ikapp igen vid tredje. Mellan fjärde och femte är det snitslat för att få med ett par roliga stigar som banläggaren inte vill vi ska missa. Detta ihop med att de ritat om kartan så att varje variant på stig/väg har fått en tydlig indikation på hur cykelbar den är gör denna MTB-O väldigt rolig och minimerar slumpen som annars brukar vara allt för stor vid andra tävlingar.

Efter knappt totalt 4h kommer vi till en växlingsplats som inte är TC och byter där till skor igen för att springa en OL på 9 km. Här får man använda inlines, men det går inte att köra fram till alla kontroller. Vi väljer (eftersom inte vi inte kan åka..) att springa hela sträckan, något som visar sig inte ge allt för stor nackdel. Efter två kontroller blir Staffan rejält trött och orkar inte springa mer, men efter lite energi-intag kommer vi igång igen tar oss runt bra. Sen mer MTB-O 10 km tillbaka till TC där vi växlar för sista gången och går ut på den avslutande paddel-orienteringen på 10 km.

Vi hade redan undan cyklingen konstaterat att vinden ökat under dagen och var lite fundersamma på hur paddlingen skulle bli, under första delen höll vi oss dock till den delen av sjön som låg mycket i lä, vilket gjorde att vinden bara gjorde det lite tyngre att paddla. Vi såg snart att vi hade ett par lag framför oss som borde vara mixed-lag och satte igång jakten. Halvvägs var vi ifatt och förbi SMS som vi fightats med hela dagen, vilket kändes gött. Vi kom sedan ner till en del av sjön som var mer utsatt för vind och det gick rejäla vågor. Lite väl spännande tyckte vi, men vi lyckades hålla oss kvar i kanoten men tog in en del vatten. De två mixed-lag som nu låg framför var dock lite väl långt bort och gick i mål 1 respektive 5 minuter för oss efter 8 timmar och 13 minuters race, 2 timmar efter vinnarna. Både tiden och placeringen, som blev 9 av 14 startande känns klart godkänt! Man kan även se att vi förbättrat oss betydligt mot flera lag som körde samma bana som oss även på Raid Uppsala i höstas, vilket visar att det går i rätt riktigt!

Så var säsongen igång och vi tackar Heleneholms Multisport för en ny fin tävling, som vi utvärderar till de bästa och roligaste banorna vi kört hittils!

Ett par bilder ligger under "bilder", fler kommer!
2009-04-22 Premiär
Så var det äntligen dags för säsongspremiär! På lördag är det dags för Skåne Adventure Race i Hässleholm. Happy Feet är anmälda till Elit Mixed, då Långa klassen bytt namn Elit. Vi provar att gå ut hårt och köra långa klassen. Det är inte klart än om vi kommer köra Elit hela säsongen, eller om det kommer bli en blandning av Elit och Kort. Säsongsplaneringen är klar i stort och finns under "Tävlingar".
2009-03-25 Vildmarksäventyr
Nu blir det ljusare varje dag och både våren och tävlingssäsongen närmar sig snabbt! Igår var det tex för första gången inga problem att springa på kvällen utan varken pannlampa eller elljusspår.

I lördags firade vi vårdagjämningen med att för andra gången den här vintern springa Vildmarksleden från Hindås till Göteborg, 38,5km lång. Den här gången hade patrullen utvidgats till fem personer. Vädret kunde inte varit bättre med strålande sol och runt 5 plusgrader. Det hela gick bra och utan problem, även om sista milen från K-sjön självklart var krävande. Vid målet i klubbstugan belönades vi med middag som två kompisar hade fixat, vilket självklart var den perfekta avrundningen!

2009-01-23 Lågsäsong
Hej alla läsare,

Hemsidan har varit nere ett par månader pga datorproblem, men är nu uppe igen! Under tiden har det inte hänt så mycket på tävlingsfronten. Vi har dock kommit igång bra med grundträningen och börjar så smått se fram emot nästa säsong.
2008-10-17 Nightmare Classic
I lördags var det dags för Nightmare Classic i Skatås. Ett mountainbike-lopp som CK Master ordnar i Göteborg varje höst. Jag har spanat på tävlingen förut men aldrig varit med. I år var det premiär för en ny klass med MTB-orientering. Detta var ju klockrent! För att göra det hela lite mer spännande så går tävlingen på kvällen i mörker.

Tyvärr var uppslutningen dålig och det var bara min bror, min kollega och jag som ställde upp i OL-klassen. Vi startade med 5 minuters mellanrum med mig sist. Kartan var den vanliga OL-kartan över delsjöområdet, fast med mycket detaljer bortplockade eftersom man ändå inte rör sig i fria skogen. Det var en väldigt bra och genomarbetad bana som bjöd på roliga stigar och mycket vägval. För att få plats på A4-karta gick banan i två delar där vi kom tillbaka till TC i mellan och bytte karta. Första delen gick öster ut upp mot TV-masten och vidare bort till Västra Långvattnet. Andra slingan gick mer åt sydväst ner bland golfbanorna, till skjutbanan och teknikbacken.

Jag tyckte det gick bra och gjorde inga direkta missar. I början när jag orkade hålla fokus lyckades jag bra med att läsa kartan i farten och tappade inte mycket onödig tid. Mot slutet var det svårare och då behövde jag oftare stanna och läsa noggrant. Med fyra kontroller kvar träffade jag på min kollega och kunde konstatera att jag tagit in 8 minuter och kunde slappna av lite. Tyvärr tog hans batteri slut strax efter och jag var därför enda tävlande som fullföljde banan med en tid på 1h27.

Tävlingen var väldigt lyckad på alla plan med ett proffsigt men avslappnat arrangenmang och ett väldigt roligt iniativ med MTB-O. Tycker banan var över förväntan och betydligt roligare än de flesta MTB-etapper på Multisporttävlingarna. Hoppas arrangörerna har tålamod att försöka även nästa år då med förhoppningsvis fler deltagare. Borde finnas intresse från framförallt alla multisportare i stan.

// Staffan

2008-10-08 Multisport Open

Multisport Open är den korta klassen under Multisport SM, som också är sjunde och sista deltävlingen i Svenska Multisportcupen. Vi hade redan säkrat tredjeplatsen, men hade en teoretisk chans att ta silver. När de som låg tvåa totalt inte dök upp på startlinjen ökade chansen lite, men det krävdes fortfarande en tredjeplats.

Foto: Thomas Sandelius

Platsen för tävlingen var Bogesund norr om Stockholm. Starten gick framför slottet vid 13:00 och började med en sedvanlig tjurrusning och orientering i fin och inte så kuperad terräng. Maria konstaterade snabbt att hon inte kände sig helt 100, men med tanke på detta var farten OK. En liten navigeringsmiss blev det också. Sen var det paddling med utsikt över Vaxholm och den stockholmska skärgården. Inte heller här var tempot vad det brukar vara, men bättrade sig allt eftersom. Paddlingen var tyvärr väldigt kort men vi passerade ett mixed-lag, och kom precis ifatt en klunga på fyra mixed-lag som vi sedan växlade förbi ut på cyklingen. Första delen var snitslad och ganska teknisk, här var tempot alldeles för lågt och vi tappade mycket. Följdes sedan av lite cykel-OL med först lite stig, och sedan asfalt tillbaka till TC. Avslutningsvis blev det en kort OL till, enklare än den inlednande. Dock inte mycket krafter kvar på slutet men vi tog oss i mål även om vi var tvugna att släppa ytterligare två mixed-lag här och ett gäng herr-lag.

Den svaga insatsen resulterade i en 11e placering av 21 startande lag. Säsongens sämsta placering. Det positiva var att vi som sagt redan säkrat tredjeplatsen i cupen och fick komma upp på prispallen, och i och med det har avklarat säsongens mål, en pallplacering i svenska multisportcupen!

Nu laddar vi om inför säsongsavslutnigen i Raid Uppsala där vi ska prova långa banan, dubbelt så roligt!

2008-09-21 Friluftsfabriken Multisportrace
En vecka efter Femmans var det dags igen. Den här veckan i Borås och Friluftsfabriken Multisportrace. Tävlingen anordnas av en outdoor-butik i Borås. Det är ett enkelt och avslappnat arrangenmang men ändå proffsigt. Precis som förra året var det start med paddling, efter det orientering och sist cykling. Paddlingen sker i hyrda alu-kanadensare som ingår i avgiften, lika för alla!

Paddlingen gick helt OK, men det är helt klart tyngre med den här typen av kanot. I år var det bara sjö-paddling på spegelblank sjö, till skillnad från förra årets snirkliga å-paddling.

Orienteringen var ganska lång, men med endast fyra kontroller och bara stig och väg. Området Rya åsar vid Almenäs är väldigt fint men rikligt kuperad.

Sist cykling som är tidsmässigt dominerande. 40 km fågelvägen skulle det vara vilket tog 2:30. Även här inte så tekniskt och mycket asfalt och grusväg. Men väldigt fina omgivningar och ändå kul orientering med mycket vägkorsningar fram och tillbaka.

Delsträckorna tog ca 1:00, 1:20 respektive 2:30 med en totaltid på ungefär 4:50. På startlinjen stod ca 38 lag varav de flesta herrlag. Efter paddlingen låg vi på 17 plats (totalt herr/mix/dam), efter löpning tappade vi till 28, men tog tillbaka till en 22 plats totalt. Förra året vann vi denna tävling utan att vara särskilt nöjda med insatsen. I år var dock konkurrensen i mixedklassen betydligt hårdare och vi utmanades av tre duktiga herkules-lag. Vi slog ett av dem och slutade på en tredje plats. Det får vi vara nöjda med och vi fick fina priser i år igen.
2008-09-13 Femmans Multisportrace
Så var det dags för årets multisportdrabbning i Göteborg. Startlistan i år tydde på att det skulle bli tufft i toppen med flera mycket starka lag. Och efter lite förkylningskänningar i veckan hos båda lagmedlemmarna kom vi fram till att det inte skulle bli helt lätt att försvara förra årets femteplacering.

På schemat stod Orientering, Paddling, MTB, och sen orientering igen.

Vi inledningen blev inte helt 100 med en rejäl orienteringsmiss på första sträckan. Men sen gick resten enligt plan med bara en liten miss på cyklingen.
Kul med två ordentliga äventyrsmoment. Maria fick klättra i ett rep från en bro ner i kanoten, vilket gick utan problem. Staffan fick krypa genom en grotta som var ca 50m lång och riktigt smal hela vägen. Gick bra det med förutom att man tyvärr fick köa lite vid ingången.

Resultatet då? Jo, det verkar som vi lyckades komma femma i år också. En helt klart godkänd insats med tanke på formen och motståndet! Ryktet säger att vi fick hjälp av att två topplag har stämplat fel, men inga officiella resultat har kommit ut på hemsidan än. Vi tror dock att vi har förlorat vår andra plats i cupen, men att vi borde ha goda chanser att försvara tredjeplatsen i sista deltävlingen i stockholm om tre veckor.

Vi är vana att vara ganska ensamma och anonyma på tävlingarna, men idag hade vi lurat med flera kompislag vilket var mycket roligt. Alla kämpade på bra och gjorde fina insatser! Kanske vi får utvidga Happy Feet snart med fler medlemmar..
2008-07-08 Island Explorer 2008
Island Explorer 2008.
Happy Feets första riktiga Adventure Race.
Happy Feets första tävling utomlands.
Happy Feets längsta tävling hittills på 11h45.

För att kunna ladda i lugn och ro begav vi oss till Ystad redan på fredag och sedan över till Bornholm på lördagen, som sedan ägnades till att få ordning på all utrustning och tejpa mat på cykeln, för att slippa bära med oss allt på löpningen. Ryggsäckarna blev ändå ganska tunga med mat vatten och lite extra kläder.

På lördag kväll var det briefing med genomgång av upplägg och regler. På Danska. Vi förstod ungefär hälften av vad som sades, men vår generella inställning till tävling var att "det löser sig nog", vilket funkade bra även här.

Klockan 06:00 stod vi på startlinjen tillsammans med 26 andra lag och plockade upp första kartan. I förväg visste vi inte så mycket om upplägget mer än att det skulle vara 26km löpning och 38km cykling, plus lite paddling. Vi var osäkra innan, men det visade sig vara distanserna fågelvägen, de verkliga distanserna blev ungefär 33 km löpning, cykel-orientering 63 km och 3 km paddling i havskajak.

Inledningen 12 km orientering där bla en kontroll låg 30 meter in i en trång grotta. Där bytte vi till cyklarna som transporterades av arrangörerna till de olika växlingsplatserna. All MTB var 99% på asfalt och ganska flackt, så det blev en chans till välbehövd vila mellan all löpning. 16 km cyklade vi i första vändan innan det var dags för orientering igen. Efter 4 km kom vi fram till en bemannad kontroll där vi fick fira oss ner för bergvägg. Inga problem och bara roligt! Vid nästa kontroll möttes vi däremot av beskedet att vi skulle hoppa ner för den 7 meter höga klippan ner i vattnet och simma 30 meter bort till stranden. Något vi inte var särskillt sugna på men det var bara att kliva ut, lite lagom läskigt! "Trailrunning" stod sedan på programmet vilket visade sig vara ännu en orientering på 1:25000 den här gången och än en gång i kustnära miljö med mycket klättrande upp och ner för den branta kusten plus en del hoppande på stranden som utgjordes av stora stenblock. Totalt OL+trailrun blev 12 km innan det var dags för cykling igen. Nu hade vi varit ute ungefär 6h30 och passade vi på att fylla på vatten i ryggsäckarna igen, och blanda till lite nyponsoppa som vi hade med oss, mums!

Vi hade koll på att vi förmodligen var ledande mixed-lag, men ett damlag låg strax framför. Vi passerade dock dessa på cyklingen som var 22 km lång.

Sen byte till ny orientering, nu "riktig" OL på 1:10000, 6km fågelvägen. Vi fick reda på att vi låg ungefär 9a här bland alla lag, men vi sprang här förbi ett par lag som såg slitna ut. Staffan hade här en svacka, men att jogga förbi gående lag ger alltid lite extra energi! I slutet av orienteringen var det självklara valet att korsa det lilla vattendraget som låg mellan två kontroller. Dock inte lika självklart när det är ungefär bröstljupt och fullt med dy och näckroser, gick dock till slut bra. Men en del mat som låg utvändigt på ryggsäcken gick inte att äta efter det.

Vi växlade till cyklarna igen nu som 6a och fick en ny karta som visade att det nu inte var någon mer löpning kvar. Bara en cykling på 22 km, lite paddling, och sen ett par km in i mål på cyklarna. Här under cyklingen kom Marias största svacka men med största fokus på att ta sig runt kämpade vi vidare. Vi fick stanna till vid ett lag som hade kollapsat vid vägkanten och kolla så att de verkade vara OK. Efter att ha gett dom telefonnummer till tävlingsledningen vågade vi fortsätta, dock gjorde denna distraktion att vi missade en vänstersväng, men det blev inte allt för lång omväg.

På den sista växlingsplatsen gick vi i kajakerna på stranden och paddlade bort till en badbrygga och tillbaka, endast 3 km. Det gick inte jättefort, men var inga problem.

Efter två sista kontroller på cykel kunde vi gå i mål vid 17:45, med 15 minuters marginal till maxtiden på 12h. De officiella resultaten har ännu inte publicerat, men vi gick i mål som första mixed-lag av fyra, och före alla fyra damlag. Troligen med endast 6 herr-lag framför oss.

Med råge den största utmaningen Happy Feet har utsatt sig för och mycket väl genomfört!! Det funkade förvånandsvärt bra att tävla under så lång tid och vi hade relativt bra med krafter kvar även på slutet, vilket visar att vi faktiskt håller i längden, och att vi lyckades få i oss bra med mat och vatten hela vägen. Bra jobbat av lag Happy Feet med andra ord!

Nu vila, mat och massage!
Och uppladdning inför nästa drabbning med 5-dagars sprint i Sälen..
2008-06-14 WOM Sprint Race
Fredag kväll avgjordes WOM Sprint Race som bla Martin Flinta arrangerar. Tävlingen avgjordes vid Rådasjön och bestod av löpning 2km, simning 20m, paddling 6km, löpning 2km, simning 20m, MTB 10km. Eftersom det är en solo-tävling är det kajak som gäller på paddlingen, men Staffan paddlade vår Acron tillsammans med Anders istället. Varje löpning började upp för en fruktansvärt brant och lång back och cyklingen både började och slutade med samma backe.

Foto: Fredrik Ivansson

Startfältet bestod team Buff och 90% Herkules-medlemmar, vilket innebär att halva sverige-eliten var på plats. Staffan gick i mål på 1:34:28 efter att vunnit en spurtstrid upp för den hårda backen och knep 9e platsen. Ett helt OK resultat med tanke på den tuffa konkurrensen.

Resultat finns på www.flinta.nu.
2008-06-08 Hestra Adventure Race 2008
O så varmt!
Prognosen var 26-27 grader, det var nog ännu varmare. På programmet stod MTB-OL, Löpning över halva Isaberg, paddling, Löpning över Isabergs topp och avslutade fot-OL.

Cyklingen bjöd på en utmanande rolig bana med mycket orientering. Vi gjorde en stark insats förutom en miss i mitten av banan där vi chansade på en liten stig rakt in i skogen som blev snårigare och snårigare för att sedan leda ut på samma väg som vi började på. Kostade oss nog ungefär 5 minuter tillsammans med efterföljande förvirring om var vi var.

Vi växlade in som 5a och gjorde en förvånande bra löpning ner till kanoterna bla tack vare ett smart vägval där vi hade användning av lite lokalkännedom från förra årets tävling.

Vi gav oss ut som 3a på paddlingen som bara innehöll en kontroll. Efter stark paddling vände vi i ledning och kom tillbaka i delad ledning.

Sen var det bara att bestiga svarta slalombacke på 150 höjdmeter innan vi lunkade tillbaka till TC för att växla ut till avslutade oreintering som delat andra lag, 3:40 efter ledarna. Vid det här laget var vi bra trötta och hade nog inte fått i oss så mycket mat och vatten som vi behövt. Orientering gick bra, men inte jättefort, och vi hade ingen chans att hänga på det andra laget. När vi kom i mål trodde vi alltså att vi var tre, men sen visade det sig att ett löpstarkt lag hade spurtat förbi oss med 12 min kortare tid på orientering och petat ner oss till en fjärde placering av 20 startande lag.

En väl genomförd tävling och en helt OK placering. I cupen ligger vi nu tvåa med endast 5 poäng ner till tredjeplaceringen.

Tack till alla som hjälpt till med Support på tävling, blixtutlåning av flytvästar och som alltid utlåning av bil!
2008-05-25 TSOK Multisport
Vi vann!!

Efter vinters hårda träning blev vi båda svårt förkylda strax innan tävlingen i skåne kände vi oss nu laddade och sugna på revanch infö årets andra deltävling i svenska multisportcupen i Trollhättan. I korta mixed-klassen var den här gången bara 10 lag anmälda, så det skulle finnas goda chanser att förbättre vår tidigare 8e placering från SARA.

På programmet stod
löpning 2.5 km till kanoterna.
Kanot-OL 8.5km.
löpning 2.5 km tillbaka till TC.
MTB-OL 14km.
vanlig OL 4 km.

Orienterings-momentet i paddlingen visade sig vara ovanligt roligt och utslagsgivande då man kunde välja att göra olika längre eller kortare lyft av kanoten, eller paddla runt längre sträckor. Eftersom vi aldrig varit med om kanot-lyft på någon tävling hittils har vi ingen av erfarenhet av detta och bestämde oss för att paddla runt helt utan lyft den långa sträckan till första kontrollen. Något som visade sig vara ett dåligt beslut när vi märkte att lag som vi paddlat förbi i början var före oss dit. Vi avancerade sedan i fältet allt eftersom och bestämde oss att ta det långa lyftet till sista kontrollen. Det var lättare, och gick snabbare att bära kanoten än vi trott, så nu kommer vi inte vara lika rädda för detta i kommande tävlingar.
Efter att ha varit 7 lag ner till kanoterna paddlade vi upp oss till en tredje-placering trots det dåliga vägvalet.

Tillbaka vid TC delade vi tredje placeringen med ett lag från Herkules som vi såg till lite då och då under cyklingen. Cyklingen navigerades efter karta, men saknade några direkta vägval, vilket var ett helt OK upplägg då det ofta är svårt att bedömma vägval på ofta bristfälliga kartor.

Väl inne vid TC växlade vi snabbt till löpning för den sista korta orientering-sträckan. Där informerade speakern oss om att vi och Herkules-laget slogs om andra-platsen. Vi undrade vad som hade hänt med de tidigare ledarna, men var inte ledsna för det. Banan var inte särskillt lång, vilket passar oss bra, men första kontrollen låg självklart längst upp på ett högt berg. Det var riktigt orientering utan så mycket stiglöpning och Staffan skötte navigeringen prickfritt. In mot sista kontrollen och den långa spurten in mot mål kunde vi konstatera att Herkules-laget nu låg inom synhåll, men på säkert avstånd och vi föll över mållinjen väldigt nöjda över andra placeringen. Någon minut senare kom laget som vi trodde hade vunnit springande in mot mål och vi kunde överraskat konstatera att vi nog hade vunnit. Segertiden blev 3 timmar, 53 minuter och 23 sekunder.

En fantastisk rolig vändning och vilken känsla att få ta hem en seger i en betydande tävling!! Det visade sig att de två lagen som ledde efter paddlingen antingen hade cyklat bort sig totalt i början av cyklingen, respektiva gjort en stor bom i början av orienteringen. Lag Happy Feet vann ingen sträcka men gjorde ett jämnt bra resultat utan stora missar.
2008-04-22 Sara 2008
Då var säsongen inledd med första deltävlingen i Svenska Multisportcupen,
nämligen Skåne Adventure Race.

Bild: Carl-Johan Pettersson

I strålande väder och hav av vitsippor genomförde vi tävlingen på ett helt klart godkänt sätt. I korta mixed-klassen blev vi åttonde lag av 23 startande.

Tävlingen inleddes med snitslad mountainbike på jättefin singletrack.
Happy Feet på sjunde plats.
Sen var det dags för snitslad löpning som slutade vid kanotstarten.
Happy Feet på nionde plats.
Paddlingen gick riktigt bra och vår nya superkanot pinnade på bra. På bara 92 sekunder mer än det snabbast paddlande mixed-laget tog vi oss runt till de fem kontrollerna och kunde avancera till en femte plats. Sen var det löpning tillbaka till TC och till slut 6 km orientering som Staffan navigerade felfritt, dock gick löpning riktigt långsamt. I mål hade 3 lag sprungit förbi oss och vi kom in på en åttonde plats ca 20 min efter vinnande lag.

Med tanken på formen för tillfället är vi nöjda med resultatet och härifrån ska det bara blir bättre!

// Happy Feet
2008-03-12 Hemsidan tillbaka!
Som ni säkert märkt har hemsidan legat nere i nästan två veckor. Detta pga problem med bredbandsuppkopplingen. Detta är nu löst och hemsidan är tillbaka.

De två senaste veckorna har ägnats åt både tävling och mycket träning. Orienteringssäsongen har rivstartat med tre dagars tävling i Åhus med bra insats från både Maria och Staffan. Mer rapportering om detta kommer snart på bloggen.

19 April närmar sig fort då Svenska Cupen har premiär i Skåne och vi jobbar hårt med att få både fysisk form och utrustning i toppform tills dess.

Den självklart största förbättringen på utrustningssidan i år jämfört med förra året är att vi nu kommer tävla i en Acron Martre istället för vanlig hyrkanot.

// Happy Feet
2008-02-21 Ny Säsong
Förberedelser och träning pågår för fullt inför den kommande säsongen. 10-15 större tävlingar är inplanerade i kalendern.

De två viktigaste målen under året är Svenska Multisportcupen där 6 av 7 tävlingar skall genomföras (de fyra bästa räknas i sammandraget), och O-RingenMulti.

Premiär blir SARA 19 April i Skåne.
2007-11-13 Silvatrofén
Lördag 10/11: Silvatrofén = Patrullorientering i Uddevalla

Trofén får vänta tills nästa år men då kommer vi igen! Vi deltog i klass motion 5 som innebar 12 km orientering violett bana. Efter lite tveksamhet till första kontrollen rullade det sakta på och orienteringsdelen fungerade okej. Däremot blev det mycket gående då terrängen var svårsprungen. När vi allt eftersom vande oss vid terrängen kunde vi springa lite mer men tyvärr tappade vi allt för mycket tid och förstod ganska tidigt att maxtiden 3 timmar skulle bli svår att klara. En stor miss var också att vi helt glömt att ta med oss någon energi. Efter ett kort övervägande belutades dock att fullfölja banan och tiden från första kontrollen till mål blev 2:50. Efter mer terräng-träning återkommer vi för revansch nästa år!
2007-11-05 Finalloppet
Finalloppet stoltserar med att vara Sveriges ledande terränglopp sedan 1968 och arrangeras av Göteborgs skidklubb som Happy Feet är medlemmar i.

Staffan bestämde sig definitivt för att springa på förmiddagen före loppet. Tvekan beorodde dels på om knäna skulle hålla och dels på en antydan till förkylning, men han bestämde sig alltså för att springa. Tävlingen avlöpte i härligt höstväder på vägar och stigar kring Skatås och Delsjön. Staffan gick i målen på tiden 1:43:14 och Maria fick sluttiden 1:52:55. Godkända resultat för Happy Feets båda lagmedlemmar!

2007-10-22 Newline Offroad Duathlon
På hemmaplan var det dags för Newline Offroad Duathlon, en duathlontävling med löpning (2,5km) - MTB (10km) - löpning (2,5km).
Tävlingscentrum var Skatås. Staffan var enda startande från Happy Feet. Godkänd löpning följt av stark cykling där Staffan plockade placeringar och en spurt resulterade i plats 15 av 33 startande i tuff konkurrens.
2007-10-14 Raid Uppsala
Sista multisport-tävlingen för året blev Raid Uppsala. Happy Feet placerade sig som nr 15 av totalt 44 lag.

Tävlingens upplägg var följande:
Prolog 2,2km
Orientering 7,8km
Paddling 5,4km
MTB 10,2km
Orientering 4,1km
MTB 9,0km
Orientering 1,6km
Detta innebar mer orientering än i tidigare tävlingar. Detta har inte varit lagets starkaste sida även om orienteringsdelen fungerar bra är inte löpstyrkan kännetecknande för Happy Feet. Tyvärr fick Staffan ont i knäet, troligtvis löparknä, vilket hindrade i andra löpningen.
Nu längtar vi till nästa år!!!
2007-10-07 Femmans multisportrace
Framstegen fortsätter! Placering 5 av 33 startande lag. Tiden i mål var 4:06, 48 min efter vinnande lag. Tävlingens upplägg var orientering, cykling, hinderbana och sist paddling.

Orienteringen innefattade mycket backar och trots en ganska svag löparinsats klarade sig laget bra tack vare Staffans mycket genomtänkta vägval. Cykling fortlöpte i bra fart och även där bra vägval. Vid en kontroll fanns valet att antingen klättra den kortaste vägen över Getryggen eller att cykla runt en längre väg. Här lurades många som inte kände till terrängen att ta den kortare men jobbigare vägen över Getryggen. Efter cyklingen var det dags för hinderbana som laget, delvis tack vare Staffans krafter, tog sig igenom. Därefter begav vi oss ut på den avslutande paddlingen där ett lag kördes om direkt men sedan fanns ingen närkontakt med andra mixed-lag. Paddlingen fortlöpte smidigt hela vägen. Målgång, som sig brukar, helt utan koll på vår placering.

2007-09-15
Vi Vann!! Idag har vi varit i Borås för att genomföra Friluftsfabrikens multisportrace. Lite längre än vanligt med en vinnartid på 4:30 för herrarna. Vi gick i mål på 6:23 vilket räckte till vinnst i mixed-klassen med fem deltagande lag. Mycket roligt och finfina priser. Vilken trend på de första tre tävlingarna!!
2007-09-02 BST
Staffan har idag kört Bockstensturen, 100km mountainbike i Varberg. Tiden blev
5:16 och placeringen 24 av 347 deltagare i BST Motion Herr, och 219 av 667 totalt. Kul tävling med mycket lera och stark (mot)vind.

2007-08-18
Kristinehamn Adventure Race mycket väl genomförd. Lite överraskande cyklade vi i mål på
en fjärde plats i korta mixed.

Paddlingen var uppdelad i två delar, varav den första i hård motvind.
Paddlingen som i Hestra var vår svagaste gran var nu den vi tog in mest
tid på.

2007-07-20
Ny Hemsida, www.happyfeet.nu!!
2007-06-16
Första tävlingen genomförd. Målgång i korta mixed-klassen på 17e plats.